Återupptäcker Ahnfeldts psalmskatt

Om du skulle söka efter en skatt – var skulle du leta? Erik Wäcklén och Emma Örnberg valde att djupdyka i EFS-legenden Oscar Ahnfelts låtrepertoar. Och hittade några riktiga guldkorn.

Musikprojektet som senare fick namnet »Snaran är sönder och fågeln är fri« började med att Erik Wäcklén fick ett telefonsamtal av Lars-Olov Sjöström från Rosenius­gårdens vänner.

– Eftersom Oscar Ahnfelt var nära vän med Rosenius, så ville Lars-Olov ha en speciell konsert med Ahnfelts sånger i anslutning till Rosenius 200-årsfirande, säger Erik Wäcklén.

Erik blev direkt peppad av idén, men kände att han behövde någon vid sin sida.

– Den första jag kom att tänka på var Emma, säger han och ler lätt mot Emma som under intervjun sitter vid samma bord.

– Och jag i min tur tänkte – »är det Erik som frågar så kommer det här att bli bra«, skrattar hon.

De spelade ihop för första gången redan år 2000, men detta är tveklöst det största projektet som duon gjort tillsammans.

– Vi har helt enkelt ägnat oss åt psalmarkeologi. Vi fick fram en väldigt lång lista på sånger som Ahnfelt skrivit och sedan var det bara att börja beta av en efter en, säger Erik.

– Vissa lade vi åt sidan redan efter en vers, men vi fann också några riktiga guldkorn. Jag hade inte väntat mig att bli överförtjust i en bortglömd 1800-tals­psalm, skrattar Emma.

Slutresultatet blev ett varierat och uppskattat konsertprogram med stämsång, gitarr, cajon (trumlåda) och lite melodica på sina håll. Hittills har de framfört konserten fem gånger och de har även spelat i P4 Västerbotten.

– Vi har respekterat originalen, men även försökt lägga vår egen tvist på sångerna. Ahnfelt hade säkert inte misstyckt när det gäller det. Han var själv en musikalisk innovatör som bland annat byggde en egen tvåhalsad gitarr med tio strängar, säger Erik, och får medhåll av Emma:

– Ibland har vi tänkt lite »what would Emmylou Harris do?« och på så sätt hittat nya ingångar till de här sångerna. Vi har också försökt lyfta fram texterna i våra arrangemang.

Duon har vid djupdykningen fått lära känna den rebelliska sidan hos mannen som tonsatte psalmen Blott en dag. Faktum är att vid ett tillfälle var Ahnfelt instämd till sju domstolar samtidigt. Detta efter att ha sjungit, spelat och predikat vid upprepade tillfällen inför stora folksamlingar. Han bröt mot Konventikelplakatet – den förordning som förbjöd religiösa sammankomster utan ledning av präst.

– Med anledning av detta blev han kallad till kungen, Karl XV, som undrade vad Ahnfelt höll på med egentligen. Inför det mötet bad Ahnfelt sin speciella psalmskrivarkompanjon Lina Sandell om hjälp med en sångtext som han tonsatte. Han sjöng och spelade, och det hela blev mycket uppskattat. Kungen sa: »Du må sjunga och spela, så mycket du vill, i båda mina riken«, säger Erik.

Hur mycket Erik och Emma tänkt spela just dessa psalmer är i dagsläget oklart. Helt klart är i alla fall att duon ska framföra konserten i Obbola kyrka utanför Umeå den 27 juli.

– Fortsätter vi längre än så får vi skaffa en »Ahnfelt on tour«-t-shirt, skojar Emma.